Czas na trening!

Do Wrocławskiego Biegu Akademickiego zostało równo 73 dni. Dużo, mało? Wystarczająco!
Dziś postaramy się wam przybliżyć jednostki treningowe, rozwiać wszelkie wątpliwości na temat rozgrzewki oraz tego co należy robić po zakończonym treningu. Bo przecież nie samym bieganiem człowiek żyje. By można było się cieszyć tym sportem w zdrowiu i bez kontuzji potrzebne są  jeszcze aktywności poza biegowe.

 

Jak to jest z tą rozgrzewką?

 

To jeden z najważniejszych, ale również najbardziej pomijanych elementów treningu. Czy wiecie, że najlepsi biegacze na świecie potrafią poświęcić na rozgrzewkę nawet do 1,5h (!). Oczywiście jej długość zależy od dystansu jaki nas czeka. Należy wtedy wykonaĆ:  

  • kilkanaście minut spokojnego truchtu
  • dynamiczne ćwiczenia  np. skipy, podskoki, przysiady
  • statyczne ćwiczenia rozciągające np. wypady, skłony (najkrótsza część rozgrzewki)
  • szybsze przebieżki na dystansie 40m – 80m na 80% naszych możliwości
źródło: treningbiegacza.pl
źródło: treningbiegacza.pl

Niezależnie od długości trwania rozgrzewki, jest ona bardzo ważnym elementem treningu, którego choćby przed długim wybieganiem nie powinniśmy pomijać, wykonując kilka ćwiczeń rozciągających, dynamicznych oraz statycznych, przygotowujemy organizm do intensywniejszego wysiłku.

 

To nie tylko nabijanie kilometrów się liczy?

 

Aby móc biegać lepiej, szybciej oraz w ciągłym zdrowiu, należy wykonywać jednostki treningowe inne niż tylko wybieganie czyli tzw. „nabijanie kilometrów”. Postaramy się przybliżyć wam z jakimi treningami mamy do czynienia, a w kolejnych postach opowiedzieć o nich nieco więcej.

 

  1. Siła biegowa – to jednostka, która wzmacnia nasze mięśnie nóg oraz poprawia technikę biegową. Przykładowe ćwiczenia podczas siły biegowej to skip a, skip b, skip c, wieloskoki, podbiegi.
  2. Bieg ciągły w drugim zakresieTo bieg na dystansie pow. 5 km, który biegamy tempem podczas którego rozmowa podczas aktywności staje się wyzwaniem, a tempo wykracza poza naszą dolną granicę strefy komfortu. To wysiłek, który jest dla nas wymagający, ale jesteśmy go w stanie utrzymać.
  3. InterwałyTo jedna z najbardziej wymagających jednostek, mająca na celu poprawnie naszej wytrzymałości szybkościowej czyli dzięki tej jednostce powinniśmy biegać szybciej.
  4. Sprawność, mobilność – Są to treningi mające na celu wzmocnienie całego ciała, poprawienie koordynacji oraz w ostateczności sprawienie, że będziemy biegać lepiej, będziemy sprawniejsi, a także silniejsi i  wszelkie przeciążenia powinny trzymać się z od nas z daleka.

Co później?

 

Po wybieganych kilometrach, warto się rozciągnąć, dać ciału odetchnąć oraz rozluźnić się. Po aktywności mięśnie są sztywniejsze oraz kurczą się, więc rozciąganie powinno być nieodłącznym elementem naszego planu treningowe. Ku zasadzie lepszy krótki streching niż żaden 😉

 

To jaka jednostka zagości w waszym planie na dłużej? Może już od dawana je znacie i regularnie wykonujecie? Dajcie nam znać!

Pozdrawiamy,
Team V WBA 2019

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej wpisów

Poznajcie naszych Ambasadorów! Część 2

Dzisiaj już całkowicie odkrywamy karty. Poprosiliśmy naszych ambasadorów, aby każdy z nich napisał coś o sobie. Zapraszamy do lektury Running bieganie –

Poznajcie naszych Ambasadorów! Część 1

Co roku chcemy, żeby o Wrocławskim Biegu Akademickim dowiedziało się jak najwięcej osób, dlatego w tym roku ponownie zaproponowaliśmy wielu biegaczom (i

Kategorie

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 × three =