Jednostki treningowe

Hej biegacze !

Wiecie ile czasu pozostało do naszego Wrocławskiego Biegu Akademickiego ? 44 dni ! Pogoda coraz bardziej sprzyjająca i zachęcająca do aktywności zewnętrznej oraz porzucenia bieżni mechanicznej. Jednak pamiętajcie, nie ma złej pogody, są tylko źle ubrani biegacze. Dziś opowiem Wam o kolejnych dwóch ważnych jednostkach treningowych, dość rozbieżnych, ale bardzo ważnych nie tylko dla osiągnięcia wyników, ale także dla zadbania o odpowiednie urozmaicenie naszych treningów. Bez tajemnic dziś pozostaną interwały oraz długie wybiegania.

Interwały – Po co? Dla kogo? Jak?
Trening interwałowy jest jedną z najbardziej wymagających jednostek treningowych, ale zarazem jedną z najbardziej efektywnych jeśli chcemy poprawić naszą wytrzymałość szybkościową, czyli inaczej mówiąc, biegać szybciej. Jednak jest to również świetne urozmaicenie treningu, dobra jednostka dla chcących czasem dać z siebie więcej, wyjść ze swojej strefy komfortu, a po treningu wraz ze zmęczeniem czuć szaloną satysfakcję i radość z ogromu wykonanej ciężkiej pracy nie tylko dla formy fizycznej, ale także psychicznej. Treningi interwałowe, intensywne pokazują nam, że możemy granice są tylko w głowie, a my możemy więcej!

Już wiemy dlaczego, ale teraz dla kogo?
Dla każdego! To nie jest jednostka zarezerwowana tylko i wyłącznie dla profesjonalnych biegaczy. Interwały można maksymalnie „spersonalizować”. Dobierając ilość, czas oraz tempo powtórzeń.

Jak?
Wszystko zależy od poziomu wytrenowania danej osoby, ale jest kilka „zasad” które mogą pozwolić każdemu ułożyć taki trening dla siebie. Długość szybkich odcinków uzależniona jest od  biegu, do którego się przygotowujemy – im dłuższy dystans planujemy przebiec, tym dłuższe powinny być dynamiczne odcinki. Im dłuższe odcinki, tym mniejsza liczba powtórzeń. Odcinki interwałowe mogą liczyć: 200 m, 400 m, 1000 m, 2 km, 3 km, a nawet 6 km. Ich tempo określamy w zgodzie z możliwościami organizmu na podstawie wyliczonego tętna maksymalnego, jest to zazwyczaj dla nas dość niekomfortowe tempo, podczas którego nie ma już mowy o rozmowie w trakcie biegu.

To jak ? Kiedy biegamy interwały i przekraczamy własne granice ?

Wybieganie z treningu szybkiego, intensywnego, przekraczające granice i ściśle trzymającego się określonego tempa, przechodzimy do treningu w którym możemy się zrelaksować podczas aktywności, spokojnie „nabijać” kilometry oraz zwiedzać nowego biegowe trasy. Trening ten jest niezwykle potrzebny w celu budowania naszej formy, podtrzymywaniu wytrzymałości. Według pewno powiedzenia : Aby biegać szybko, należy umieć biegać wolni. Podczas wybiegania nie skupiamy się na tempie, ani czasie ale na kilometrach. Zaraz po nim dobrze jest wykonać kilka szybszych przebieżek, w celu „odmulenia” organizmu oraz rozciągania ponieważ po długim, jednostajnym biegu nasze ciało jest spięte, jedna pozycja, jedne ruszy, jednostajność. Szybsze odcinki 60-120m oraz rozciąganie mają przywrócić pełną sprawność.

Zarówno wybiegania jak i interwały powinny zagościć w cotygodniowym planie każdego biegacza, nie ważne czy trenujesz dla wyniku czy nie, należy dbać o siebie m.in. przez wprowadzenie różnych jednostek treningowych.

A jak to jest u was? Stosujecie, jak często i czy lubicie ? Dajcie znać!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Więcej wpisów

Najważniejsze informacje przed biegiem

Już jutro odbywa się BNY Mellon V Wrocławski Bieg Akademicki. U nas praktycznie wszystko gotowe! Medale na miejscu, nagrody czekają, pakiety spakowane,

Siła biegowa

Cześć Biegacze, Jak wasza forma? Trenujecie? Warunki pogodowe są w kratkę, ale zdecydowanie budząca się do życia wiosna powinna napawać nas większą

Trening = Izotonik? Lepiej zrób go sam!

Cześć! Większość z nas jak przygotowując się na trening, czy na bieganie oprócz odpowiedniego stroju i obuwia bierze ze sobą izotonik. Nie

Kategorie